HF Rally Sport

Up’s and downs voor H&F rallysport

De afgelopen weekeinde verreden testwedstrijd is voor het team van H&F rallysport een wedstrijd geworden met grote contrasten.
Na een voorzichtig begin en een goed middenstuk eindigde het laatste deel van het drieluik in mineur.
Onder een strak blauwe lucht vertrokken Gert Jan Heutink en Wout de Klerk afgelopen zondag voor 3 ronden van elk 5 proeven; samen het Criterium Jean-Louis Dumont.
Ondanks een eerder, op de gewone openbare weg uitgevoerde, mini test voelde alles toch nieuw aan. Voor het eerst sinds twee jaar weer op snelheid over een proef!
En wennen was het zeker.
Op proef 1 liet Gert Jan de motor even afslaan en in proef 2 ontstond er miscommunicatie in de cockpit waardoor rechts links werd.
Toch pakte het team de boel vlotter op dan verwacht en kwam de snelheid er in.
De 17e plek algemeen, na afronding van het eerste rondje van 5 proeven, viel niet tegen.
Gedurende ronde twee kwam er vertrouwen en werd het tempo opgevoerd.
Werd er in het 1e rondje nog 1,5 minuut verloren op de directe concurrentie; ronde 2 leverde een verlies op van een kleine dertig seconden.
Een 14e plek algemeen was ondertussen bereikt.
Net toen het team, in ronde 3, er weer een schepje bovenop wilde doen sloeg de pechduivel toe en moest de auto aan de zijlijn geparkeerd worden, einde wedstrijd.

“Jammer, jammer, jammer”, aldus rijder Gert Jan.
“We kwamen op dreef; kregen vertrouwen en waren op zoek naar hoe er nog meer uitgehaald kan worden. En dat er nog veel meer inzit, daar ben ik van overtuigd.”

De techniek had de hele wedstrijd geen krimp gegeven, het enige waar het serviceteam aandacht aan diende te besteden was een losse stofhoes van een aandrijfas, maar dat was snel verholpen.
“Het liep inderdaad super. Tot er op proef 13, jawel proef dertien, problemen met de oliedruk van de motor ontstonden. Met name bij het remmen voor een bocht viel de druk weg en werd er een alarm op het dashboard zichtbaar. Om ernstige schade aan de motor te voorkomen hebben we besloten de boel uit te zetten en aan de kant van de weg te parkeren”, aldus tweede bestuurder Wout de Klerk.

Resteert voor het team niets anders dan terug te kijken op een geslaagd evenement, een zoektocht naar de oorzaak van de ellende en het herstel daarvan. Waar en wanneer weer gestart wordt is vooralsnog niet bekend.

Einde van een tijdperk; begin van een nieuw seizoen

Keurig “debuut” H&F in Hellendoorn

Een debuut was het eigenlijk niet, maar voor het team van H&F rallysport leek het er wel één.
Na lang wachten werden eindelijk de eerste meters gemaakt in de nieuwe auto van het team, een Renault Clio R3 MAXI.
Na de 17 uitdagende klassementsproeven, van de Hellendoornrally 2010, brachten Gert Jan Heutink en Wout de Klerk de R3 heel aan de meet, heel veel wijzer en geen noemenswaardige problemen. Missie geslaagd!
Het begin op de vrijdagavond was meer dan lastig. Nauwelijks getest en zeer lastige omstandigheden maakten van de eerste meters geen pretje. Het gebrek en wagenkennis en de moeilijke omstandigheden gedurende de eerste avond, die overigens iedereen voor zijn kiezen kreeg, resulteerden in een matige 37e plaats algemeen.
“Nagenoeg alles aan deze auto is anders dan onze vertrouwde Clio Ragnotti. Op zich stuurt de R3 niet zo heel moeilijk, maar om er vanaf de aftrap echt hard mee te gaan is meer nodig dan een paar rondjes industrieterrein.
Voor het eerst sequentieel schakelen, voor het eerst zo’n 230 pk op de voorwieltjes, sinds lange tijd weer top groep A remmen en dan de boodschap “heel houden” meekrijgen maken het er in deze wisselende omstandigheden niet echte eenvoudig op”, aldus een gespannen Gert Jan.
Gedurende de zaterdagproeven werd hard gewerkt aan vertrouwen en snelheid.
Met een flauw zonnetje en opdrogende wegen konden meters gemaakt worden zodat het team kon wennen aan de auto. Om te voorkomen dat de Clio op de vele onverharde stukken in dediepe sporen vast zou komen te staan werd de auto door de servicecrew ietshoger gezet.
Proef na proef kregen Gert Jan en Wout de auto beter onder controle, wat zich direct vertaalde in wat betere tijden.
Na een zeer leerzaam evenement werd het team uiteindelijk afgevlagd op een nette 29e plaats algemeen en een 3e plaats in de klasse A7.
De R3 heeft het hele weekeinde nagenoeg geen krimp gegeven. Alleen was daar een klein probleempje met een aandrijfas, wat vlot verholpen kon worden.
Over de nabije toekomst en de eventuele volgende wedstrijd waarin Gert Jan en Wout aan de start staan is nog niet zo heel veel duidelijk.
Wel is helder dat de H&F Clio in het eerste weekeinde van oktober aan de start staat van de voor het wereldkampioenschap meetellende rally van Frankrijk met JWRC talent Kevin Abbring achter het stuur.

Einde van een tijdperk; begin van een nieuw seizoen

H&F Maxi in Hellendoorn voor

De stichting H&F rallysport keert na een geplande pauze terug op de rallypaden van Nederland.
Gert Jan Heutink en Wout de Klerk zullen komend weekeinde aan de start verschijnen van de rallyafspraak in Nederland; de 29e editie van de Hellendoornrally. Vanaf vrijdagavond 19.00 uur vertrekken zij, met startnummer 33 op de deur, vanuit Manege ’t Oale Spoor te Hellendoorn voor 6 klassementsproeven.
Na de nachtrust zet de karavaan zich zaterdag vanaf 08.00 uur weer in beweging om de resterende 11 proeven af te werken.
In totaal dient er bijna 180 kilometer op snelheid afgelegd te worden.
Het team van H&F rallysport brengt in de Hellendoornrally haar nieuwe auto aan de start.
Reeds voor verkoop van de Renault Clio Ragnotti naar Denemarken, bood zich een kans aan welke het team met beide handen aan wilde grijpen.
Nadat het team de Ragnotti wist te slijten aan een Deens rallyteam konden de plannen verder worden uitgewerkt.
"In het verleden hebben we er geen geheim van gemaakt dat we de stap naar een Renault Clio R3 MAXI wilden maken” geeft team manager Peter Kruis aan. “Begin dit jaar kwam de carrosserie en diverse delen van de R3 vrij waarmee Kevin Abbring vorig jaar het Junior WRC heeft gereden en deze hebben wij overgenomen. Direct daarna is de zoektocht naar onderdelen begonnen en is het team met de bouw gestart. Mede door de recente escapade van Abbring in de Deutschlandrally is de H&F auto, samen met team Abbring, versneld afgebouwd”. Hierdoor is het voor beide teams mogelijk geworden om haar programma’s ongewijzigd voort te zetten.
“We zijn erg blij dat we er staan, en met wat voor een auto”, aldus trotse eerste bestuurder Gert Jan Heutink.
“Nagenoeg alles is anders, alleen het logo op de grill lijkt op dat van vorig jaar. Het zal enorm wennen zijn; ondanks dat de eerste testen uitwijzen dat de auto eenvoudig en goed stuurt. We hebben dan ook geen flauw idee waar we zullen staan; de Hellendoorn zal een rally worden van leren, leren en leren”. Naast leren en ervaring opdoen met de R3 heeft het team ook de taak de Clioongeschonden aan de meet te brengen. “Volgende week laat Kevin deze auto weer uit in de WK rally van Frankrijk”, grapt Gert Jan.
De Clio R3 MAXI mag gerust een bommetje op wielen genoemd worden. Met zo’n 230 pk op alleen de 17 inch voorwieltjes, sequentieel geschakeld en van alle snufjes voorzien die de groep R homologatie toestaat is het één van de toppers in zijn klasse.
Graag verwelkomt het team van H&F rallysport U langs éé van de klassementsproeven van de Hellendoornrally of op het centrale serviceterrein van Ten Brinke Transport aan de Morsweg te Rijssen.
Nadere informatie over het evenement kan verkregen worden op de website organisatie: www.hellendoornrally.eu. De uitslagen kunnen gevolgd worden op: www.rallytiming.nl.

Einde van een tijdperk; begin van een nieuw seizoen

Exotic Greenrally 2010 na

De samenwerking tussen de teams van H&F rallysport en Rallysport Utrecht mag beslist geslaagd genoemd worden. Na een enerverende Exotic Green Rally eindigde de gelegenheidsequipe Ernst Kranenburg/Wout de Klerk 23e algemeen in hun Citroen C2.
De eerste avond kenmerkte zich door een aantal technische problemen. Naast de extreme buitentemperaturen en de gewenning tussen eerste en tweede bestuurder diende afgerekend te worden een haperende koppeling en een weigerende startmotor. Hierbij koste met name de koppeling het team veel tijd; zo'n 3 minuten. Hierdoor werd de aansluiting in zowel de eigen klasse A6 als in de Citroen R2 MAX cup verloren.
De extreme temperaturen bleven het team ook gedurende de zaterdag parten spelen. "Het was buiten zo'n 40 graden", aldus Wout de Klerk. "In de auto loopt dit op tot zo'n 65 graden; het lijkt wel een oven op wielen. Bij elkaar hebben we minimaal 30 liter water naar binnengewerkt, dat zegt waarschijnlijk genoeg. Ik heb al veel meegemaakt, maar zo erg is het nooit geweest", aldus een bezwete Wout.
De techniek draaide echter probleemloos en daardoor kon de equipe opklimmen in het algemeen klassement en de strijd aangaan met de concurrenten in de R2 MAX cup ondanks de grote vermogensverschillen.
Tot aan het begin van de avond......
De equipe stond aan de start van klassementsproef 18 alwaar het erg donker werd.
Rijdende op de, rond Rijsbergen gesitueerde, klassementsproef, brak de hemel wagenwijd open en zag de equipe zich geconfronteerd met een enorme stortbui waardoor een laag van ongeveer 5 cm water op het wegdek ontstond. Deze proef is dan ook zeer behoudend verreden, en later bleek dat het team de 1 na laatste startende rallyauto zijn geweest. De proevenchefvond het te gevaarlijk om verder te starten.Gezien de enorme hoeveelheden water en de veelvuldige bliksemslagen die gevaar opleverden voor de in het veld staande proefbemanning een terechte beslissing.
De organisatie heeft door deze extreme weersomstandigheden moetenbesluite de wedstrijd vroegtijdig te staken.
Er is een eindklassement opgemaakt na 17 van de 20 te verrijden proeven. Hierin zijn Ernst en Wout op een niet onverdienstelijke 23e plaats algemeen geklasseerd.
Zonder de domme pech van de vrijdagavond had dit zelfs de 19e plaats algemeen kunnen zijn; een prima prestatie. Of deze samenwerking tussen beide Utrechtse rallyteams een vervolgd krijgt is nog onzeker. Beide teams werken volop aan een vervolg, maar niets lijkt zeker.

Einde van een tijdperk; begin van een nieuw seizoen

Exotic Greenrally 2010 voor

De stichting H&F rallysport heeft afgelopen voorjaar een tijdperk afgesloten.
Na verkoop van de in 2004 aangeschafte Renault Clio Ragnotti komt er ruimte voor nieuwe plannen, startend met participatie aan de Exotic Greenrally 2010.
Het team kijkt terug op een prima periode met de Clio Ragnotti; klein maar dapper.In totaal werd er in 31 evenementen gestart in zowel binnen als buitenland.
In de eigen klasse N3 was de Ragnotti "the car to beat" getuige de19 klasse overwinningen.
Hoogtepunt voor de Clio was het behalen van het Nederlands kampioenschap in de Formule 2 in 2005.
Eerste bestuurder Gert Jan Heutink blikt terug, "vanaf de eerste meters hadden we een goed gevoel met deze auto en het heeft ons telkenmale verrast hoe goed hij zijn mannetje stond in allerlei heftige situaties. Ondanks zijn geringe omvang en vermogen werd voorin het veld mee gestreden, velen verwonderd achter latend. We moeten maar zien of we een vergelijkbaar karretje weer terug krijgen. Wat een feit is dat we samen met de Ragnotti een flinke prijzenkast hebben gevuld."

Voor de komend weekeinde te verrijden Exotic Greenrally heeft het team de samenwerking gezocht met het team rallysport Utrecht, want zonder eigen auto wordt het fietsen in plaats van rijden.
Er is een mix gevonden in beide teams zodat er tot een nieuwe equipe gekomen is met eerste bestuurder Ernst Kranenburg en tweede bestuurder Wout de Klerk.
Deze equipe zal gebruik maken van een potente Citroen C2 R2, uitkomend in de klasse A6.