HF Rally Sport

De historie van H&F rallysport, in zijn huidige vorm, gaat terug naar 1992.
De toen nog als student door het leven gaande Gert Jan Heutink kocht een talbot Samba om daarin rally’s te gaan rijden. Na de auto een flinke opknapbeurt gegeven te hebben, waarbij onder andere de auto met een roller voorzien werd van een fris kleurtje, ging men van start in diverse rallysprints.
Gedurende deze periode werd Gert Jan bijgestaan door vader Kees, welke op de bijrijderstoel plaats nam. Na een aantal jaren Samba werd over gestapt naar een nieuwere Samba. Het rallyvirus viel niet meer te bestrijden en de hobby groeide uit tot een passie. In 1997 werd overgestapt naar de Nissan Micra. In eerste instantie het “oude”model, daarna de nieuwere. Met beide Micra’s werd deelgenomen aan de door de importeur ondersteunde Micra Challenge, achteraf gezien een prima leerschool.
Gedurende de Micra periode begon het team te groeien.
Er werd een heuse Ford Transit servicebus, de door het team liefkozend ballenbus genoemd, aangeschaft en Europa werd verkend.
Zo werden onder andere uitstapjes gemaakt naar Duitsland, Frankrijk en Zweden.
In de Micra periode zijn er diverse navigators bij Gert Jan ingestapt.
Zo waren daar Rogier van de Wurff, Erik Jan Gründman, Henk Jan Elbert, Bert Vloedgraven, Gert Vloedgraven, Jan Dirk Kruit, Ernst Kranenburg en de helaas veel te vroeg overleden Hans Jurgen Vugs welke de “club” kleuren hoog hielden.
Na het beëindigen van de Nissan Micra challenge kreeg het team de vrijheid om van een challenge A5 Micra een echte A5 Micra te bouwen.
Dit vertaalde zich met name in de plaatsing van een super motorblok uit de stal van CSP autosport.
In 2002 behaalde het team van H&F rallysport haar eerste titel; Internationaal Nederlands Rallykampioen klasse A5.
In 2003 werd deze lijn doorgezet door het winnen van het Nationaal Nederlands kampioenschap Formule 2.
In de eigen klasse was H&F rallysport het “team to beat”.

2003 was het eerste volledige jaar waarin de huidige tweede bestuurder van het team, Wout de Klerk de hot seat bemande. In 2003 verruilde het team haar vertrouwde “ballenbus” voor een Renault Master servicebus, uitgerust met meubelbak voor het transport van de broodnodig reservedelen.
Begin 2004 werd een volgende stap gezet in de historie van H&F rallysport.
Na verkoop van de Nissan Micra naar Engeland werd bij de Renault fabriek een Renault Clio Ragnotti opgehaald.
Een door de fabriek top opgebouwde auto in de klasse N3. Met deze Clio werd een flinke stap voorwaarts gemaakt en werd de strijd aangebonden met de naaste concurrentie.
Reeds het eerste jaar toonde de Clio zijn potentie. Vanaf de eerste wedstrijd bleek hij een topper bij de voorwiel aangedreven auto’s in de standaard groep N.
Na een strak gereden seizoen werd dan ook het Internationaal Nederlands Rallykampioenschap in de klasse N3 behaald.

Het jaar daarna , 2005, werd hier nog een schepje bovenop gedaan door Internationaal Nederlands Rallykampioen F2 te worden, de beste voorwiel aangedreven auto in het kampioenschap.
Ondertussen was het team een team om rekening mee te houden en waar de beginners in de sport tegen op keken.
De Clio was een bekend verschijning op zowel de rallypaden als in de Nederlandse rallymedia.

In 2006 besloot het team, naast een aantal Nederlandse wedstrijden, de blik op een aantal buitenlandse wedstrijden te richten.
Zo werd in Duitsland en België gestart met wisselende resultaten.
Wel werd oor deze uitstapjes, door het gehele team, enorm veel ervaring opgedaan.
In met name de buitenlandse evenementen stond het team zijn mannetje.
Zowel in Duitsland, als in de loodzware rally van Ieper bewees het team met de beste mee te kunnen.

In 2008 werd opnieuw een serieuze gooi gedaan naar het kampioenschap.
Door een aantal technische problemen, welke een aantal uitvalbeurten tot gevolg hadden werd het gestelde doel net gemist.
Hierdoor moest het team genogen nemen met een tweede plaats in het kampioenschap. 2009 was voor het team weer een combinatiejaar met afwisselend wedstrijden in België en Nederland, door deze combi werd niet ingeschreven voor een kampioenschap.
Opvallend was de prima prestatie in de altijd lastige Rally du Condroz.
Tussen een vloot concurrenten werd een keurige derde plaats in de klasse behaald.
Begin 2010 werd de vertrouwde Clio Ragnotti te koop gezet.
Ondanks de economisch wat mindere tijd werd uiteindelijk een koper gevonden en verhuisde de Clio, inclusief een bus vol reservedelen richting Denemarken.
Door deze verkoop kreeg het team de mogelijkheid de ex Kevin Abbring Clio R3 aan te schaffen.
Met deze potente R3 werden de eerste meters gemaakt in de Hellendoornrally.